Den 6. - 7.5.2018

Hengifoss –  Jökulsárlón – Skaftafell waterfall – Laufskálavarða –  7h, 481 km

Šesté ráno

Když jsme otevřely oči (které jsme vlastně ani nezamhouřily) čekal nás výstup k vodopádu Hengifoss. Abych byla upřímná, už takhle z dálky mi nic moc neříkal a cesta k němu byla zdlouhavá. Asi po 1000m jsme se dohodly, že to bude lepší otočit a vydat se raději směr jih.

Směr Jökulsárlón – 4 h 50 min, 360 km

V plánu byl další, delší přejezd. Teď s odstupem hodnotím, že to byla opravdu štreka. No nevadí, jedeme dál. Od Hengifossu jsme mířily po známé silnici č. 1 rovnou směr Jökulsárlón. Dobře, cesta se opět neobešla bez zastávek. Stavěly jsme snad každý 10 km. Krajina se měnila a my měly nutkání fotit jako o život. Cestou dolu jsme projížděly i jediným islandským lesem. Zkoušela jsem nějaký hezký spot z auta. Pamatuju si, jak kolem nás projížděl místní islanďan a ťukal si na čelo, co jsem za blázna.

Highway číslo jedna

Pokračovaly jsme dál. Z asfaltové silnice byla najednou silnice štěrková. Nepsali náhodou, že highway č.1 je jedna z nejudržovanějších? Ne, není. Alespoň tedy v roce 2018 nebyla. Na některých úsecích se tachometr vyšplhal sotva na 40km/h.

Bílí polární sobi

Ještě jedno přání jsem ale měla (aby toho nebylo málo). V nějaké cestopise jsem se dočetla, že na Islandu můžete spatřit i sobi. Už to asi vypadá spíše jako fantazie, než-li realita. ALE … TVÉ PŘÁNÍ JE MI ROZKAZEM. Zá pár chvil nám do cesty přiběhli sobi. Bílí polární sobi ! Fakticky tam byli, bílí sobi (symbol Vánoc). STÁDO SOBŮ. Měli takové ty chlupaté až plyšové rohy. Když na to vzpomínám, mám husí kůži. Island je hotové safari. Spatřily jsme je nakonec asi na třech místech (dokonce i za ohradou), ale to první setkání ve volné přírodě, bylo nejkrásnější.

Ledovcové jezero

Konečně jsme asi po šesti hodinách dorazily k ledovcovému jezeru Jökulsárlón. Počet turistů se rázem zvětšil z 10 na 100. Nedá se nic dělat, nejsme tady jediné. Jezero je samo o sobě nádherným místem. Spatřily jsme opravdové ledovce. Některé z nich jsou tam i několik stovek/možná tisíců let. Měly zbarvení od bílé po blankytně modrou s černými popelavými proužky. Mezi nimi proplouvaly obojživelné turistické lodě. Musím říct, že jsem byla velmi zklamaná a nechápala jsem, proč nenechají přírodu dýchat. Nevím proč mi lidé máme tu věčnou si něco usnadňovat a nebo narušovat. Náladu mi ale ihned spravil druhý pohled. Na plavoucí a hrající si lachtany. Hráli si s námi na schovku. Vždycky než jsem stačila vytahnout foták, měli hlavu zase ve vodě.

Diamond beach, 5 m pěší chůze

Na proti ledovcovému jezeru Jökulsárlón můžete zajít ještě na černou pláž zvanou diamond (diamantová). Diamantová proto, že jsou na ní vyplavené kousky ledu, které přináší voda z jezera. Ta se vlévá rovnou do oceánu.

Hobití krajina (Skaftafell) – 60m, 52 km

Měly jsme před sebou poslední část cesty k našemu ubytování. Cestou nás ale překvapila mechová krajina. Připomínalo nám to Nový Zéland. Když jsem na krajinu zaměřila zrak, občas mi přišlo jako bych viděla projíždějící auta mezi tím. Chvilku jsem si myslela, že se mi to zdálo. Alespoň do té doby, než jsem spatřila ukazatel “vjezd”. Vjely jsme tedy napříč dalšímu dobrodružství. Tak trochu off road mezi touhle zelenou krásou. Připadalo nám to jako bludiště. Bortily jsme se dírama, kalužema, blátem a asi po 20 m jsem se trochu strachovala, že snad nikdy nevyjedeme. Bylo to zbytečné, cesta nás sama vyvedla ven.

Ubytování Welcome Hotel Lambafell

A je tady závěr dne a naše čtvrté ubytování. Tohle ubytování bylo specifické v tom, že bylo bez recepce a chvilku jsme tápaly jak dovnitř. Nakonec jsme od ubytovaných zjistily že v podmínkách máme číselný kód a podrobné informace. Probíhalo to tak, že klíč byl v trezůrku, ke kterému jste se bez specifického kódu nedostaly. Při checkoutu klíč hodíte do určené schránky.

Počasí nás dohnalo k odpočinku

Opět se rozpršelo a byl největší čas na odpočinek. Jednalo se o nedražší ubytko z celého výletu (2649 Kč), ale stálo za to. Venku byl i hot pot, který jsme pro nepříznivé počasí opět nevyužily.

Zhasínáme a jdeme nabrat energii na poslední cestovatelský den.